Dan Ta Bai, paradijs!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Karlijn Hupkes - WaarBenJij.nu Dan Ta Bai, paradijs!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Karlijn Hupkes - WaarBenJij.nu

Dan Ta Bai, paradijs!!

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

21 November 2011 | Suriname, Paramaribo

Maandag 21 november

Weer een hoop gebeurd en meegemaakt. Ik zit nu even lekker buiten in’t zonnetje met geklets en lekkere chill muziek van de buren op de achtergrond. Aan mijn voeten ligt Mozart, lief beest en in de verte drentelt er een straat hond voorbij, arme stakker. Vandaag heb ik mij ziek gemeld, ik had echt even een dag nodig om bij te komen van afgelopen weekend. Het was geen ‘normale-Surinaams’ weekend vol met stappen en uitslapen, maar een weekend van avontuur en nieuwe indrukken van het binnenland. Het begon zaterdag ochtend. Wij, (3 huisgenootjes, waarvan 1 nog wel even moet over huizen en 2 Nederlandse jongens met Surinaams bloed) stonden om 7u gepakt en bezakt klaar om door Ali, onze reisgids opgehaald te worden. Op z’n Surinaams was hij verlaat, maar hij was er! Onderweg heeft hij ons van alles verteld over de geschiedenis van Suriname, over gebieden, culturen, geloven enz. Onder weg kijk ik mijn ogen uit, maar toen we aankwamen op onze bestemming Jungle Jodge Dan Ta Bai overtrof het echt alles!!!! Wat wij daar zagen, de sfeer, de geur en geluid… om het echt zo te ervaren als mij moet je er gewoon geweest zijn! Onbeschrijfelijk! Zo mooi, zo groen, zo rustig, zo relaxt! Ali heeft ons veel laten zien en geleerd, bijvoorbeeld hoe je je moet voorbewegen in de Suriname rivier. Dat is niet zo gemakkelijk als het lijkt. Namelijk op je billen, benen vooruit om af te tasten en je handen moet gebruiken om je overal aan vast te houden om niet meegesleurd te worden door de de stroomversnelling. De rivier heeft een zeer ongelijke ondergrond vol met rotsen en PIRANHA’S!! Jahjah.. en wij hebben op ze gevist én gevangen. Zow gaaf! We hebben op de traditionele manier gevist met een stok uit het oerwoud en een visdraadje, een haakje en een simpel stukje kip of stukje vis. Wat een kaken! Ik heb geleerd hoe ze de vis schoonmaken, hoe de dorpelingen zich s ‘avond vermaken met trommels en een dansvloer, hoe verfrissend het kan zijn om je te wassen in de Suriname rivier met Axe douchegel voor mannen mét scrub (haha), om in een hangmat te slapen, hoe een piranha te vangen en te ‘onklaar’ te maken, er ‘wandelende’ sterren zijn en nog duizenden dingen waar ik nu zo even niet opkan komen. Op naar het volgende avontuur haha. Gister avond, toen wij rond een uur of 20u weer thuis kwamen heb ik mij gelijk omgekleed in mij, hier gekochte kerst kleding om naar een Kerstfeest te gaan waar ik via mij werk voor was uitgenodigd. Het was een feest van een van de rijkste Chinese families die hier in Paramaribo een groot bedrijf heeft en één keer per jaar een groot feest geeft voor het volk. Deze keer had hij Surinamers uitgenodigd met een visuele beperking. De kinderen hadden kerstkleding voor dit feest gekregen er ze hebben een nummer ingestudeerd gekregen “i believe in santa claus”. Een groot spectakel vol met kadootjes en donaties. Leuk om meegemaakt te hebben, maar wel een lange avond voor al die kinderen. Om 23uur werden alle kinderen in busjes gepropt en bij hun huis afgezet, gelukkig had de directrice voor mij ook een plaatste verovert, dus kon ik ook een lift krijgen. De DVD van dit feest is als het goed is met Kerst in iedere Chinese zaak (en dat zijn er hier heel veel) te verkrijgen.

Deze week op de agenda, Onafhankelijkheidsdag! Verjaardag huisgenoot, afscheid huisgenoot, nieuw huisgenoot, afdansen voor Salsa en vast nog veel meer. (Oei wat gaat de tijd hier snel!!)

  • 22 November 2011 - 08:06

    Inka:

    Ha troel!

    Wat maak jij er toch een feestje van! Heftig hoor de piranha's! En weer hele mooie foto's, goed bezig Karry!

    Dikke Knuffels!

  • 22 November 2011 - 10:06

    Marente:

    Goeiemorgen schoonheid! Wat een paradijs daar in DanTaBai! Jullie boffen maar met die gids.
    Enne...hoe zit dat nu met je stage??? Zo te zien is jullie agenda alweer helemaal gevuld met feesten en verjaardagen...(getver)
    Op deze wijze vliegt de tijd en zit je zo weer op de bank ik mistig Nederland....
    Geniet er dan maar van, het duurt maar even.
    Dikke knuffel en tot een volgend bericht.

  • 22 November 2011 - 15:01

    Gerry:

    O, Karlijn je komt nog tijd te kort om alles mee te maken. Zaten er maar meer uren in een dag he? Leuk om je verslag en foto,s weer te zien.
    Liefs Gerry

  • 23 November 2011 - 14:32

    Juutje:

    Hee Kar,

    Je vermaakt je wel hè :-).. Je gaat nog tijd tekort komen daar! Het was weer een leuk verhaal en prachtige foto`s om te zien!!

    Veel liefs, uit het koude kikkerlandje
    Bbrrrrrr

  • 24 November 2011 - 12:05

    Sandra:

    Wauw wat een mooie belevenissen daar zeg!! Mooie foto's ook, krijg een goede indruk wat je allemaal uitspookt. Heb ook nog even de foto's van Lennaert bekeken. Nog niet al zijn verhalen gelezen. Die heeft het heftig daar zeg!!
    Ik ga snel nog een keer op jullie sites kijken. Veel plezier voor nu nog en een dikke kus op het puntje van je neus!! ;-)

  • 24 November 2011 - 15:56

    Gerry:

    He Karlijn

    Leuk video'tje.Je zou die schatjes toch zo meenemen naar huis.

  • 24 November 2011 - 16:25

    Oma Kleverwal:

    Hallo Karlijn

    Hier even een berichtje uit Klarenbeek. Ik heb jouw foto's gezien en volgens mij heb je het daar helemaal naar je zin. Geniet ervan , je bent al zo weer aan het aftellen,dat je weer in ons koude kikkerlandje bent. Ook de groetjesvan oma Buiting.

  • 24 November 2011 - 22:58

    Marente:

    Ey, Kar, hoe zit het met de Onafhankelijkheidsdag, Verjaardag huisgenoot, afscheid huisgenoot, nieuw huisgenoot, afdansen voor Salsa en nog veel meer?
    vertel, vertel, vertel....
    Je schrijft lekker en we genieten van elke letter die we lezen!
    kussss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlijn

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 940
Totaal aantal bezoekers 37022

Voorgaande reizen:

05 November 2011 - 01 Januari 2012

Suriname ontdekken

Landen bezocht: