Stop de tijd! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Karlijn Hupkes - WaarBenJij.nu Stop de tijd! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Karlijn Hupkes - WaarBenJij.nu

Stop de tijd!

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

19 December 2011 | Suriname, Paramaribo

Het is weer even geleden dat ik wat heb geschreven, maar er gebeurd ook zo veel! Aller eerst wil ik Jullie wederom harte bedanken voor alle lieve felicitaties en berichtjes! (Wauw pa&ma, wat was ik verrast door jullie verassing. Het boeket staat nog steeds te pronken op mijn kamer!) Ik ben hier heel lief verwent door mijn huisgenootjes! Een verjaardag om nooit meer te vergeten, alleen al om het weer!

Bijvoorbeeld;
- mijn verjaardag voor het eerst boven de 30oC gevierd,
- trips met de jeep Para door en langs het Brocopondo stuwmeer, naar Lelydorp, - Berg&Dal en Back2Basic ook weer bij het Stuwmeer op een vissers eiland,
- twee muurschilderingen voor de kids op school,
- bezoek aan 5 scholen met een ambulant begeleidster,
- niet te vergeten alle mooie stap avonden (’t weekend begint voor mij hier al op donderdag)

Het is zo grappig om hier rond deze tijd te zitten. Overal worden er heerlijke kerstnummers gedraaid en ‘bommen’ afgeschoten (vuurwerk) wat echt heel raar voelt. Zoals waarschijnlijk de meeste van jullie al weten heb ik geprobeerd om mijn verblijf te verlengen met één maand maar helaas ben ik één van de weinige die zijn ticket niet kan verplaatsen. Erg jammer! Het had nog wel meer tijd willen hebben om nog meer van het land te kunnen genieten. Het is niet anders. Het meeste geniet ik hier van de binnenlanden. Het is zo onbeschrijfelijk mooi! Je moet er wel tegen kunnen. Ze bieden hier back2basic tours aan, maar eigenlijk zijn alle tripjes naar het binnenland back to basic. Het licht er uiteraard wel aan hoever je de binnenlanden in gaat. Ik heb nog 2 trips in petto. Één erg touristisch met ruim 30 man naar Dan Ta Bai met DJ en al. Dat wordt vooral een partytrip en één nog een keer met Dion, de man met Jeep. Dat was me zo goed bevallen! De meeste trips worden standaard aangeboden en zijn een beetje een vaste routine voor de gids geworden, maar deze Dion doet het allemaal zo met volle overtuiging en spontaniteit, helemaal leuk. Hij herkent alle dieren aan hun geluid en kan er ook nog een hoop door de hand van rare geluidjes roepen. Hij is echt thuis midden in de jungle.

Het is echt moeilijk maar ik probeer een beetje jullie mee te nemen in de sfeer van eer gister avond, op een vissers eiland in het Brocopondo Stuwmeer. Je moet je voorstellen een strand aan met meer, met als uitzicht alle half afgestorven bomen van toen de tijd dat het hele gebied nog bos was en geen meer. Een kampvuurtje, met in mijn ene hand een stokje met een zacht wordende marshmallow en in mijn andere een lekker koud Surinaamse wodkaatje gekocht in een dorpje verderop in de jungle. Met op de achtergrond de muziek van de BootMan met allemaal echt Srananse en Saramacaanse muziek en tussen door het kabbelen van het water en het ‘knarsende’ geluid van krekels en het gekwaak van de boomkikkers. Zo al en toe een flits van een vallende ster tussen de miljoenen heldere sterren en het geknipper van vuurvliegjes. Bootjes die mistrieus komen en gaan met stillen vissers die met de meest bijzondere dieren aankomen en ze meeslepen als of het hun dagelijkse bezigheid is, wat waarschijnlijk ook zo is. Het eiland is ‘schoongemaakt’ (dat wil zeggen gekapt en verbrand) door vissers om de plek te gebruiken om daar vis schoon te maken en ‘in te maken’. Dit doen ze door middel van oude, kapotte vrieskasten die ze vol stoppen met ijs. Daartussen stoppen ze de vis en Andere beesten die ze onder het jagen tegen komen. Apen, reigers, de reuze haas, kaaimannen (mini krokodil) en vast nog veel meer wat ik in die dagen niet gezien heb. Het is echt grappig om de Surinamers zo bezig te zien in hun dagelijkse leven. Zij hebben echt geen ritme. Ze gaan ‘rusten’ wanneer ze moe zijn, gaan jagen als ze er zin in hebben, drinken en eten als ze honger of drost hebben enz. Het viel mij op dat ze s’avonds rond een uur of 2u actief en rond zonsopgang om half6. Ze gaan dan ineens van alles doen. Het strand aanharken, manja’s (mangoos) rapen, de vast schoonmaken, afwassen, wassen enz. Dat afwassen en wassen gebeurd uiteraard allemaal in het Stuwmeer met behulp van een plank, stuk zeep en een stuk visserstouw wat was spons gebruikt wordt. Je wordt er vanzelf wel vindingrijk van.


  • 20 December 2011 - 07:14

    Inka:

    Ha lieve kar!
    Wat heb je ons weer lekker jaloers gemaakt! Ik vind het voor jou erg jammer dat je je ticket niet kan verzetten, maar ik vind het stiekem wel fijn, ik kan je niet nog een maand missen hoor en punky en spetter ook niet!!!

    Nog enen heel vel pleziervoor de laatste twee weekjes!

    Hele dikke knuffel en kus

  • 20 December 2011 - 08:32

    Sharon:

    Hee Karlijn,

    fijn dat je het daar zo leuk hebt.
    Jammer dat het eind in zicht komt. Geniet maar extra van je laatste dagen daar! Tot snel.

    Liefs

  • 20 December 2011 - 08:32

    Sharon:

    Hee Karlijn,

    fijn dat je het daar zo leuk hebt.
    Jammer dat het eind in zicht komt. Geniet maar extra van je laatste dagen daar! Tot snel.

    Liefs

  • 20 December 2011 - 09:03

    Gerry:

    Hee Karlijn
    Geniet maar heel erg van de laatste Su weken.
    Liefs Gerry

  • 20 December 2011 - 11:41

    Judith:

    Aaah, ik vind jouw verslagen echt heel leuk om te lezen! Wat jammer dat e ticket niet verzet kan worden!:-(
    Geniet van de laatste weken en tot snel!
    Liefs

  • 20 December 2011 - 17:21

    Martin En Joke:

    Halo Karlijn leuk verslag heb je weer geschreven wij hopen dat je daar ook leuke feestdagen mag hebben.
    Groetjes uit Klarenbeek.

  • 20 December 2011 - 18:39

    Mirre:

    Hee karrie!!
    Wat een mooi verhaal, je weet wel hoe je mensen jaloers moet maken.. Wat geloof me, dat ben ik! Klinkt echt super en wat een mooie foto's!
    Hahah, ben het met inka eens. Jammer dat het niet gelukt is met je ticket maar vind het ook leuk dat je weer deze kant op komt :D

    Nou soekie, hopelijk kunnen we binnenkort weer even skype!

    Dikke kus en knuffel

  • 21 December 2011 - 13:50

    Juutje:

    Hee Kaa,

    Leuk om weer een verhaal van je te kunnen lezen! Je hebt dus een heerlijke verjaardag gehad, een verjaardag die je niet meer op die manier zal kunnen beleven! Prachtig..

    De tijd gaat voor je gevoel zeker erg snel! Jammer dat je je ticket niet meer kan verlengen!! Geniet dan nog maar volop van je laatste 2 weken!!!

    Je zult daar denk ik niet echt een kerstgevoel hebben aankomend weekend met dat mooie weer;-).. Maar toch een fijne kerst Kaa en neem alles wat je ziet goed in je op.. Nog een super fijne tijd en tot over 2 weken in het koude kikkerlandje..

    Heel veel liefs,

    Juutje

  • 21 December 2011 - 19:05

    Kwadwo Lenny:

    He karretje
    heb je al ff niet gesproken.. Wat een mooie belevenissen zeg. Herkenbare dingen hoor Ik ga je snel weer spreken.

    ps. mooie dames op de foto's
    hoor ;) haha
    kus lennaert

  • 23 December 2011 - 18:14

    Dini Velderman:

    Hallo Karlijn
    Bedankt voor je kaart en jullie nieuwjaarswens. Ik wens jou ook een mooie kerst en een goede jaarwisseling toe. En dan ben je snel weer thuis. Ik hoop je dan snel te spreken over je belevenissen.
    Groetjes Oma Velderman

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlijn

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 37022

Voorgaande reizen:

05 November 2011 - 01 Januari 2012

Suriname ontdekken

Landen bezocht: