Kleine meisjes met sigaren - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Karlijn Hupkes - WaarBenJij.nu Kleine meisjes met sigaren - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Karlijn Hupkes - WaarBenJij.nu

Kleine meisjes met sigaren

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

30 November 2011 | Suriname, Paramaribo

Woensdag 30 november

Het is al weer even geleden dat ik wat van mij heb laten horen, maar dat heeft zo z’n reden. Ik begin me al aardig als een Surinamer te gedragen.. haha No spann! Lukt het vandaag niet dan komt het morgen misschien wel. In het begin kon ik mij er nog wel over opwinden maar dat heb ik volledig laten varen. Het nadeel ervan is dat de tijd nóg sneller gaat aaaahhhh!! Lennaert maakt het ook goed, hij kan alleen deze week niet tot haast niet op internet, maar hij bevind zich net als mij in een paradijselijke omgeving. Wat kan de wereld toch mooi zijn!!

Iedereen weer erg bedankt voor jullie leuke reacties uit het koude Nederland.

Dinsdag 22 & Woensdag 23

Vorige week maandag en dinsdag heb ik op mijn werk bij groep 1,2 en 3 in de klas gezeten. Ik ben er achtergekomen dat het voor mij onmogelijk is om mee te kijken in de les om te zien hoe de leerkracht de les geeft. Ze gaan namelijk weg als ik er ben. Niet omdat ze mijn aanwezigheid vervelend vinden ofzo, juist niet, maar omdat ze graag hun verantwoordelijkheid afschuiven. Zij liggen er echt niet wakker van als er een leerkracht een dag niet komt opdagen. Ze stoppen klassen bij elkaar of zetten er even iemand van de administratie op die een oogje in het zuil kan houden. Van een kindje van 5 wordt al verwacht dat hij aan zelfstudie doet. Het gaat namelijk zo. Als er een nieuw kindje komt start hij/zij met een werkje/speeltje waar hij/zij iedere dag mee speelt. Hij/zij leert de eerste tijd vooral de omgeving kennen. Waar staat de deur, hoe kom ik bij de wc, waar staat de glijbaan, welke stem hoort bij welke leerkracht, hoe spreek ik de leerkrachten aan enz. Nou heb je ook kinderen waarvan moedertaal Hindoestaans, Chinees of Javaans is dan moeten ze eerst Nederlands leren, dat komt dus ook gewoon voor. Erg moeilijk voor een blind kindje! Hier kan een leerling als behoorlijk achterstand door krijgen. Je kunt je dus ook voorstellen dat alle leeftijden door elkaar heen zitten. Ze worden die verdeeld op leeftijd maar op niveau. Maar goed, kunnen zij zich een beetje voorbewegen over school dan komt het alfabet om de hoek kijken. Eerst uiteraard met het liedje maar dan moet het ‘geschreven worden’. Voor de slechtziende kinderen is dat in grootschrift maar voor de blinden in Brailler (puntjes). De A is puntje 1, de B is puntje 1 & 2, de C is puntje 1, 2 en 4 enz.
Dit leren ze eerst op het ‘pinnetjes bord’. Dat is een groot bord in vakjes verdeeld. Ieder vakje heeft 6 gaatjes en in ieder gaatje past een pinnetjes. De vakjes zijn ongeveer 2cm bij 6cm dus is het nog goed te voelen. Als zij dat helemaal kennen, kunnen ze over op het ‘echte’ braille lezen. In een boek zijn de puntjes zo klein dat je als ‘goedziende’ het niet goed genoef kunt voelen. Dat moet je echt trainen. Het is echt zo bijzonder om een kindje van 10 vloeiend te ‘ zien’ voorlezen. Ik werk op dit moment veel met een meisje, Kimberley wat het alfabet gewoon niet in haar hoofd krijgt. Als zij in Nederland had gewoon had zij ongetwijfeld een ‘rugzakje’ gekregen. Dat geld voor veel kinderen op deze school. De zorg hier loopt ver achter. Helaas zijn hier nog steeds mensen die een beperking als een straf van God zien. Er zijn gewoon taxi bedrijven die weigeren om voor deze kinderen te rijden. Zo triest! Maar goed, dat is de een deel van de zwarte zijde waar ik niet iedere dag bij stil wil staan. Ik vind het een grote meerwaarde dat ik op deze school rondloop als vrijwilliger. Ik leer ‘echte’ Surinamers kennen, de kinderen zijn lief en de leerkrachten zijn echt grappig en karakteristiek! “Wat doe je!! Aj.. Zo schoon” zijn echt uitspraken die ze vaak uitschreeuwen. Ze kunnen echt kibbelen. Vaak volg ik er niks van. Maar ze zijn wel erg sociaal tegenover mij. Het zit niet in een Surinamer om iemand bij een gesprek te betrekken maar het is wel heel normaal dat je erbij gaat staan. Dat doe ik dan ook.

Donderdag 24

Donderdag was het ‘snoeppauze’. Dat is een feestdag voor de kinderen, de dag voor de Onafhankelijkheidsdag. Snoeppauze houd in dat de leerkrachten voor allerlei lekkere maaltijden zorgt nasi, bakabana, kroketten, kipnuggetes, bami, kip, siroop, melkijsjes enz. en dat de kinderen geld meenemen en ervoor betalen. Wat ik echt apart. Juist proberen ze overal op scholen met uniforms te werken om het verschil tussen arm en rijk wat minder te maken, gaan ze kinderen ‘dwingen’ om eten op school te kopen. Nou was het allemaal wel goedkoop maar de actie was om geld in te zamelen voor de school. Mij lijkt het logischer om ergens op een marktje wat te verkopen maar goed, dat ben ik.. Het was een feestdag dus de kinderen mochten feestkleren aan (ook hier zat een groot verschil en luxe’. Het was een rare dag want de kinderen hebben de hele dag geen les gekregen en ik heb ze maar een beetje vermaakt met zelfbedachte spelletjes. De kinderen hebbe mijn camera ontdekt wat echt de leukste foto’s en filmpjes oplevert!

Die avond hadden wij de Partybus geregeld omdat die avond de laatste was voor Lotte in Su en Lisa jarig werd. Het was erg gezellig en leuk om te zien hoe iedereen langs de kant van de weg mee ging feesten op onze muziek. De busrit eindigde bij de discotheek Havana Lounch waar het zo druk en vol was dat echt iedereen zijkes nat was van het zweet! Iedereen stond dus inplaats van te dansen op de dansvloer te zwemmen haha

Vrijdag 25

Onafhankelijkheidsdag! De hele door kraampjes, eten, drinken, dansen, mensen in kledendrachten enz. S’avond zijn we nog met z’n 4tjes naar het Onafhankelijkheids plein geweest wat erg leuk was om meegemaakt te hebben. Wij waren ongeveer de enige blanken. Er komen veel surinaamse jongeren op af van in en buiten de stad. De één nog overdresster dan de ander. Kleine meisjes met sigaren,- dj’s die continu plaatjes op de mooiste momenten uitzet,- dans stelletjes dansend alsof ze midden in een pornoset zijn,- je ziet er vanalles! Tussen door heb ik ook nog afgedanst. Ik ben blij dat ik het achter de rug heb want ik moest afdansen met een vrouw. Nou moet dat geen probleem zijn, maar als vrouw zijnde moet je je volledig laten leiden door de man, maar als de man persoon zo fijntjes en ligjes leid is dat wel echt lastig! Zo danste echt zo anders! Maar goed, ik heb het wel gehaald met wel met veel aanmerkingen. Maar goed. Dinsdag is de eerste semie1 les. Ik heb er zin in!

Zaterdag 26

Wij gingen met een hele club mee met een afterparty op Overbridge. We gingen met een bus volgeladen met Nederlandse meiden die kant op. Een groep Surinaamse jongens hadden het georganiseerd en verzorgde het drinken én BBQ! Ohjeah;) haha. Het was erg gezellig. Halverwege werden we verrast door een tropische stortbui wat ook wel wat had! Met z’n alle schuilen onder kleinen hutjes mega harde onweers knallen en stromende regen. Echt zoooooo veel water komt er dan naar beneden in een korte tijd, heel apart! Toen we rond een uur of 19u terug kwamen zijn we doorgegaan naar een andere BBQ waar we voor uitgenodigd waren en daarna zijn we nog naar ZsaZswaZsu gegaan haha. Echt afzien hier dus;). Vind je het gek dat de tijd snel voor me gaat. Ik moet echt per dag opschrijven wat ik heb gedaan, anders weet ik het over een week echt niet meer!

Zondag 27

Vandaag hebben we het rustig aangedaan. We hadden een taart voor Linda geregeld en s’avond als afsluitende avond voor Shariel zijn we met 12 man naar de bios geweest.

Woensdag 30

Vandaag was het eindelijk zover. Het schilderen kon beginnen! Het ging goed, erg goed zelfs. Het is fijn om mijn eigen project te hebben! Ik kan dan eindelijk doorwerken en het mooiste is nog dat de leerkrachten weer wat structuur in de lessen geven. Ik ben wel in de klas, maar ben druk met wat anders. Toch werden de kinderen nog veel alleen gelaten onder het mom ‘Juf Karlijn hoort en ziet alles hoor kinderen, dus doe geen stoute dingen’. Nooit geweten dat ik ogen in mijn rug had, ook weer wat geleerd. Maar dat is blijkbaar normaal hier. Het valt mij wel echt op dat de kinderen zo zelfstandig zijn ondanks hun visuele beperking. Ze helpen elkaar veel en wijzen elkaar op foutjes zonder te klikken of bij de hand te doen. Ze doen er alles voor om te voorkomen dat de Juf tegen ze gaat schreeuwen. De communicatie hier gaat anders. Veel directer. Pak je tas, ga zitten, loop door, kom hier, wees stil enz. Alsjeblieft zou je er niet tussen vinden. Het is wel grappig want ze weten het ook dat ze dat zo doen. Gisteren had ik het er nog met m’n collegaatjes over. Ik vertelde dat het bij mij zo hard overkwam en vertelde hoe wij dingen vroegen. Ze vonden het allemaal erg grappig! De sfeer op school is goed, al zijn er aardig wat verwaarloosde kinderen, dat is echt schrijnend. Je merkt gewoon aan de kinderen dat ze al jong volwassen moeten zijn. De muurschildering is bijna afgekomen, véél sneller dan ik dacht, dus misschien komen de andere lokalen ook wel aan de beurt, wie weet.

Op de planning:
As. Za & zo op Jeep Savari samen met Lien & Kizzy (de belgen)
As. Ma & di naar Berg & Dal resord samen met Lien & Linda.

• 30 November 2011 - 20:38

Nicolette:

Kar, bedankt voor wederom mooie verhalen en mooi foto's. Het is echt genieten om je te volgen hier.....
    Zelfs een video te zien, met wel wat tegenlicht maar dat mag de pret niet drukken.
    Vele contrasten in het land tussen arm en wat rijkere of zelfs als je gehandicapt bent. Dat is wel heftig denk ik. Maar goed positief blijven denken en doen! Tot de volgende keer!
    x Nic

• 30 November 2011 - 21:00

Casper En Gerry:

Wat een mooie verhalen weer. Leuk dat je je eigen project hebt.
    Hopen je gauw weer te spreken.
    Liefs Cas en Gerry

• 01 December 2011 - 17:38

Martin En Joke:

Wat een mooie en leuke verhalen allemaal lekker spannend en vol verassingen Maak er nog een leuke tijd van. Groetjes van uit Klarenbeek.

• 01 December 2011 - 22:40

Marente:

Heee...Kunstenaartje!!! Ga je nu de hele boel schilderen?? Goede zet voor je opleiding hoor. Je kunt ons alle 'moves' van jou lessen leren of is het handig dat wij eerst onze heupen gaan trainen?
    Enne, wat gaat de tijd snel hè?
    Dank voor je heerlijke verhalen en tot het volgende bericht maar weer.
    Kus.

• 02 December 2011 - 13:42

Martine:

Zo Karlijn! Jij bent fanatiek in de weer! Leuk om al je enthousiaste verhalen te horen. De belevenissen maken wel indruk op je, maak ik op uit je verhalen! Ik ben ontzettend benieuwd naar de volgende muurschilderingen als je in de gelegenheid bent om in de andere lokalen er nog meer te kunnen schilderen. Wat goed heb je dat gedaan! Ik wist niet dat ze in Suriname ook kroketten en kipnuggets hebben? Lekker zeg!

Veel plezier op je jeep safari & Berg en Dal Resord!

Liefs,

Martine

• 02 December 2011 - 20:54

Gerry:

Fijn weekend in je jeep en de bush.

Lekker in je hangmatje.

xx Gerry xx

• 04 December 2011 - 20:37

Stephanie En Danny:

Heey Karlijn!

Wat een leuke avonturen heb je weer meegemaakt en ook zeer herkenbaar wat je tegenkomt op de school! ;)
    heel erg veel plezier morgen en overmorgen bij berg en dal, het is daar super mooi dus je gaat er vast en zeker van genieten!!
    Geniet er nog lekker van de komende weken!

Groetjes Stephanie en Danny

• 05 December 2011 - 20:33

Inka:

Ha die Karry!!!

Wat maak je ons jaloers!!!
    Wat een mooie verhalen. En wat goed dat je zo opschiet met de muurschildering, ben erg benieuwd hoe ie eruit ziet. Apart he die andere manier van omgaan.... in het begin niet te begrijpen.

Ik kijk uit naar je verhalen over de jeepsafari!!!! :)

Hele dikke knuffel Inka

• 05 December 2011 - 20:36

Inka:

Oepsie je hebt ook een foto's van de muurschildering, had ik nog niet gezien... WAT IS IE MOOI!!!!!

• 07 December 2011 - 09:16

Dini Velderman:

Hoi Karlijn
    Wat geweldig allemaal. Ik geniet steeds weer van je verhalen en de foto,s.
    Maar alvast gefeliciteerd met je verjaardag. Wat een bijzondere manier voor jou om zo je verjaardag te vieren.
    Veel liefs en groetjes
    Oma Velderman

• 08 December 2011 - 12:41

Rob En Marloes :

Van harte gefeliciteerd!!;) (K)

• 11 December 2011 - 21:50

Bennie En Yvonne:

Hallo Karlijn,
    Vanavond even bij kunnen lezen. Wat een heerlijke verhalen om te lezen. Jij maakt net als Lennaert ook veel mee. Super!! Blijf ervan genieten zoals je doet!!
    Groetjes Bennie en Yvonne